استفاده از نانوسرامیک ایرانی در نیروگاه‌های برق یزد و بندرعباس

استفاده از نانوسرامیک ایرانی در نیروگاه‌های برق یزد و بندرعباس

شرکت اطلس سرام کویر فناوری ساخت سرامیک محفظه احتراق توربین گازی حاوی نانوذرات را توسعه داده که این فناوری در حال حاضر در نیروگاه‌های برق یزد و بندرعباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد حسین‌زاده یزدی، مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر می‌گوید: «این محصول برای نیروگاه‌هایی که از توربین‌های طرح زیمنس استفاده می‌کنند، طراحی و ساخته شده است. شرکت مپنا این نوع توربین‌ها را تحت لیسانس شرکت زیمنس تولید می‌کند و سرامیک‌های مورد استفاده در آن توسط شرکت‌های خارجی تولید و وارد می‌شد. ما با استفاده از مهندسی معکوس اقدام به طراحی و ساخت این سرامیک‌ها کردیم که در آن ترکیبی از فناوری‌نانو و فناوری فوق‌سرمایش استفاده شده است.»

مهندس حسین‌زاده می‌افزاید: «فناوری ساخت این محفظه‌های سرامیکی در اختیار دو شرکت زیمنس و جنرال الکتریک بوده که با توسعه این فناوری در داخل کشور، دیگر نیاز به واردات این محصول نیست. به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل بومی‌سازی این فناوری، مانع از واردت آن به داخل کشور شده است.»

به گفته حسین‌زاده، این سرامیک‌ها باید قابلیت تحمل شوک حرارتی بالا را داشته باشند، از آنجایی که این سرامیک‌ها در نزدیکی توربین قرار دارند هرگونه آسیب و جدا شدن تکه‌ای از آن می‌تواند موجب آسیب جدی به توربین شود و خسارات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد. از این رو نانوذرات برای ارتقأ کیفی سرامیک‌ها در فرایند تولید به مواد سرامیکی اضافه می‌شوند که با انجام عملیات حرارتی، میزان تحمل شوک حرارتی سرامیک‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر می‌گوید: «آزمایش‌های مختلفی توسط آزمایشگاه‌های بین‌المللی روی این محصول انجام شده و تاییدیه‌های لازم نیز دریافت شده است. این محصول در وندور لیست وزارت نیرو نیز قرار گرفته است.»

به گفته مهندس حسین‌زاده بعد از نصب و راه‌اندازی و مدت‌ها کار روی این سرامیک‌ها در نیروگاه برق یزد، مدیریت تولید برق بندرعباس نیز اقدام به استفاده از این محصول کرده است.

حسین‌زاده دستیابی به دانش فنی این محصول را گامی بزرگ برای کشور در مسیر خودکفایی می‌داند، محصولی که پتانسیل‌های صادراتی بالایی نیز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.