بازدید مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر از نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر خرداد1402

بازدید مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر از نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر خرداد1402

بازدید مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر از نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر خرداد۱۴۰۲

مهندس حسین زاده مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر و هیئت همراه،  در جریان سفر دو ‌روزه خود به استان خوزستان از نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر در تاریخ سه‌شنبه مورخ دوم خرداد 1402بازدید کردند و در راستای هم افزایی روابط و همکاریها میان شرکت‌ها گفتگو نمودند.

به گزارش بخش خبری روابط عمومی شرکت اطلس سرام کویر، در جریان روز اول این سفر، مهندس محمودی (مدیر عامل نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر)، مهندس گوبانی (نماینده کارفرما)، مهندس سعادتی (مدیر واحد مهندسی)، مهندس قجریه (مدیر واحد تعمیرات)، مهندس سامان مرادی (سرپرست واحد مکانیک) ضمن گفت‌وگو با مهندس حسین زاده،مدیر عامل شرکت اطلس سرام کویر، از دستاورد‌ها و توانمندی‌های این شرکت مطلع شدند و در این جلسه به ذکر دغدغه‌ها و چالش های پیرامون نیروگاه‌های کشور پرداختند.

مدیر عامل شرکت اطلس سرام  در باب اهمیت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بیان داشت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است.

همچنین در جریان این دیدار، مهندس حسین زاده با اشاره به اینکه سیاست‌ این شرکت علاوه بر محصول با کیفیت ارائه مطالب علمی و ارتقای سطح علمی مشتریان نیز می‌باشد، گفت: شرکتهای درخواست کننده بایستی پس انتخاب کالا، روش‌های لازم جهت بازرسی و آزمون کالا، ابزار و دستورالعمل نصب سرامیک‌های محفظه احتراق را همراه داشته باشند تا موجب افزایش طول عمر سرامیک نسوز و در نهایت بهبود عملکرد توربین گاز شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد که این شرکت‌ها از دوره تخصصی آموزش نصب و تعمیرات برخوردار می‌باشند چرا که بخش مهمی از عملکرد توربین‌ها وابسته این مهم است که آجر های نسوز محفظه احتراق توربین ها به درستی انجام گرفته باشد.

پس از خاتمه یافتن جلسه‌ فوق، در راستای بازدید از واحد 5 نیروگاه خرمشهر، مهندس امیر رحیمیان (مدیر مهندسی فروش شرکت اطلس سرام ) نکات آموزشی و فنی را مطرح کردند.

در ادامه به معرفی نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر که مورد بازدید مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر و هیئت همراه قرار گرفت، پرداخته خواهد شد:

نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر

نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر به مالکیت شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا، به ظرفیت ۱۴۵۰ مگاوات، در منطقه آزاد اروند و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در سه فاز تعریف و عملیات اجرایی و احداث آن از سال ۱۳۸۶ آغاز گردید. در راستای توسعه و آبادانی مناطق جنگ زده و ایجاد اشتغال در مناطق محروم جنوب کشور، این پروژه متشکل از ۶ واحد گازی V94.2 هر یک به ظرفیت نامی ۱۶۲ مگاوات و ۳ واحد بخار هریک به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات تعریف و اولین واحد گازی این نیروگاه در سال ۱۳۸۷ وارد مدار گردید.

فاز دوم این نیروگاه نیز در سال 1393 به بهره‌برداری رسید. هم اکنون فازهای اول و دوم شامل ۶ واحد گازی به صورت کامل در مدار قرار گرفته و قرارداد EPC بخش بخار (فاز سوم) جهت تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی منعقد شده است. واحدهای گازی نیروگاه خرمشهر از نوع V94.2 ورژن ۵ هستند که توسط شرکت مپنا به عنوان پیمانکار EPC نیروگاه در دو فاز اول و دوم ساخته شده اند.

هر واحد گازی متشکل از سه قسمت اصلی توربین/کمپرسور، ژنراتور و ترانسفرمر اصلی است. علاوه بر قسمتهای اصلی همانند سایر سیستمهای تبدیل انرژی و واحدهای نیروگاهی، تجهیزات جانبی بسیاری برای کنترل، سوخت رسانی، خنک کنندگی، تاسیسات الکتریکی، سیستم تحریک ژنراتور و … وجود دارد.سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی می باشد و به هنگام ضرورت از گازوئیل به عنوان سوخت پشتیبان در نیروگاه استفاده می شود.

شکل 1-واحد پنج نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر

قابل ذکر است که در حال حاضر شرکت صنایع برق و انرژی صبا با تولید برق در نیروگاه‌های خرمشهر، خرم‌آباد، زرگان، چابهار، قم، زنجان و… به عنوان یکی از شرکت‌های مهم و فعال در این حوزه به حساب می‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.