ماهنامه تخصصى پردازش

ماهنامه تخصصى پردازش

ماهنامه تخصصى پردازش
ماهنامه تخصصى پردازش

مهندس محمد حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت “اطلس‌سرام کویر” در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش در تشریح فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت اطلس‌سرام کویر از سال ۱۳۹۲ با هدف تولید دیرگدازهای پیشرفته در کشور شروع به کار کرد.

وی که سابقه همکاری با شرکت‌هایی نظیر “فرآورده‌های نسوز پارس” و “مهرگداز” را در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس در زمان همکاری با این شرکت می‌توان به کسب عنوان مرکز تحقیقات نمونه کشور در صنایع کانی‌های غیر فلزی در ۵ سال متوالی و انتخاب به عنوان کارخانه نمونه استانی در بخش تولید اشاره کرد.

به گفته او با اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۸۸ و عدم واردات آجرهای مصرفی موردنیاز نیروگاه‌های برق از سوی شرکت زیمنس در زمان همکاری‌ با شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز، آن شرکت موفق به بومی‌سازی آجرهای محفظه احتراق توربین‌های گازی V94.2 طرح زیمنس به روش پرسی گردید.

حسین‌زاده با اشاره به این مطلب که امروزه شرکت اطلس‌سرام کویر با استفاده از فناوری نانو و به روش فوق‌ سرمایش که روشی مشابه شرکت زیمنس در استفاده از تکنولوژی‌های جدید است، قادر به تولید آجرهای خاص نیروگاهی شده است، افزود: آجرهای تولیدی این شرکت با دریافت تاییدیه از آزمایشگاه‌های بین‌المللی و با همکاری شرکت توانیر و پژوهشگاه نیرو برای اولین‌بار در کشور مورد تایید و با انعقاد قرارداد با شرکت مدیریت تولید برق یزد و نیز نیروگاه برق دماوند، وارد بازار داخل گردید.

مدیرعامل شرکت اطلس‌سرام کویر گفت: این شرکت سابقه همکاری با نیروگاه برق دماوند، فجر انرژی خلیج‌فارس، فولادمبارکه اصفهان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان، فولاد اسفراین و سایر نیروگاه‌ها و فولادسازی‌های بزرگ کشور را دارد و آمادگی همکاری با شرکت‌هایی نظیر مپنا که نیاز عمده آنها به این نوع آجرها از خارج از کشور تامین می‌شود را نیز داراست.

به گفته او، قطعاتی مانند بلوک‌های تپ‌هول کوره قوس‌ الکتریکی نظیر سوراند، تیوب و اندبریک، ول‌بلوک مذاب پاتیل، ول‌بلوک دمش‌گاز، استکانی و ضربه‌گیر تاندیش در صنایع فولاد برای اولین بار در ایران با این روش توسط اطلس‌سرام کویر تولید و توانسته سالانه از خروج ۵ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری به عمل آورد که این عدد تا پایان سال‌جاری به ۱۰ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

همچنین در صنایع مس نیز قطعات استراتژیکی همچون بلوک‌های تویر کنورتر و بلوک‌های تویر آند که به دلیل خوردگی بسیار بالا و سایش بسیار شدید ناشی از تلاطم مذاب در کشور تولید نمی‌شوند توسط این شرکت تولید و در کارخانه‌های مس سرچشمه و خاتون‌آباد مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین سایر قطعاتی نظیر انواع اپکس‌ها و قطعات ضدسایش مصرفی در سیکلون‌های اولیه مس سرچشمه نیز برای بار اول در کشور تولید شده که با اجرای طرح‌های توسعه این شرکت، می‌تواند سالانه از خروج ۵۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری به‌عمل آورد.

مدیرعامل اطلس‌سرام کویر خاطرنشان کرد: کارخانه این شرکت واقع در کیلومتر ۱۵ جاده قم-تهران با ظرفیت تولید۵۰۰ تن قطعات ویژه مشغول به کار است که تا پایان سال‌جاری ظرفیت اسمی آن به پنج هزار تن خواهد رسید.

حسین‌زاده، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شرکت را فضای لازم برای تولید قطعات بزرگ عنوان کرد و افزود: ضرورت حمایت‌های از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شرکت‌های نیروگاهی همچون مپنا و نیز لزوم حمایت‌از شرکت‌های کوچک‌مقیاس در استفاده از تسهیلات بانکی از جمله مواردی است که باید مورد بررسی بیشتر مسوولان امر قرار گیرد.

وی استفاده از فناوری نانو و نیز عدم‌استفاده از سیمان در ترکیب محصولات این شرکت را از جمله مزیت‌های آن برشمرد و افزود: استفاده از این روش در اختیار سه شرکت ژنرال الکتریک، زیمنس آلمان و اطلس سرام کویر می باشد.

حسین‌زاده در پایان با اشاره به ظرفیت صادراتی محصولات این شرکت و به ویژه جذابیت صادراتی آن در بازارهای منطقه، عدم‌تحقق این امر را حل و فصل مشکلات داخلی دانست و خواستار احداث شرکت‌های شتاب‌دهنده صادراتی توسط دولت شد.

شایان ذکر است، اطلس‌سرام کویر تاکنون برای ۱۵ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده که با اجرای طرح‌های توسعه این میزان افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.